Miten hyödyntää blogia yrityksen markkinoinnissa?

Blogia voi hyödyntää oman yrityksen markkinoinnissa monin eri tavoin. Ensinnäkin on tärkeää pitää mielessä, että blogi voi olla keino saavuttaa Googlen arvostus – tämä tosin edellyttää sitä, että kirjoitat blogiisi säännöllisesti laadukasta sisältöä, joka kiinnostaa yleisöä. Googlen arvostuksen saaminen on tärkeää, jotta sivusi saavuttaisivat yleisön, joten sen eteen kannattaa nähdä vaivaa! Oman sivuston LRT-arvon nostamista ei kannata aliarvioida.

Toiseksi voit tuoda blogissasi esille joko oman yrityksesi toimintaan liittyviä asioita tai omaa ammattitaitoasi. Voit osoittaa blogillasi esimerkiksi, kuinka hyvä kirjoittaja tai kuinka hyvä valokuvaaja olet. Jos kirjoitat tai kuvaat työksesi, on blogi oivallinen työnäyte. Jos taas yrityksesi toimiala on joku aivan muu, voit tuoda sen toimintaa suuren yleisön tietoisuuteen laadukkaan ja kiinnostavan blogin avulla. Muista käyttää hyödyksi myös sosiaalisen median kanavia ja jakaa niillä säännöllisesti laadukasta sisältöä. Näin saat lisää lukijoita, mikä jälleen lisää arvostustasi Googlen silmissä ja näin saat samalla myös vietyä sanomaasi eteenpäin.

Esimerkkejä

Pienet yritykset voivat myös myydä omaa osaamista tai tuotteita blogissaan. Jos teet esimerkiksi käsitöitä ja jos blogisi kertoo käsitöistä, mikään ei estä sinua myymästä tuotteitasi blogisi kautta. Blogi on hyvää ja lähes ilmaista mainosta näille tuotteille. Käsitöiden ostajia usein kiinnostaa tarina tuotteiden takana. Jos valmistat esimerkiksi villavaatteita laadukkaista langoista, voisit yhdessä postauksessasi kertoa, miten lanka on valmistettu ja mistä se on peräisin – miten esimerkiksi lampaita, joista villa on kerätty, hoidetaan ja millaisissa oloissa ne elävät. Jos pääset kuvaamaan lampaita kasvattavalle tilalle ja jos saat kuvata myös langanvalmistusprosessia ja sitä, miten näistä langoista valmistuu puikoillasi ihania villavaatteita, voi tämä olla oivallinen postaus, joka kiinnostaa käsitöistä kiinnostuneita lukijoita.

Jos kirjoitat työksesi freelancerina, voit näyttää blogisi mahdollisille uusille työnantajille työnäytteenäsi – osoituksena siitä, että hallitset kirjoittamisen salat. Toisaalta voit myös ilmoittaa blogissasi, että etsit työtä kirjoittajana ja että otat mielelläsi vastaan alan toimeksiantoja. Tämä tietysti edellyttää, että blogisi teksti on erityisen oivaltavaa ja että pidät blogia erityisellä intohimolla. Tällöin blogin tulee vakuuttaa vaativakin työntilaaja taidoistasi ja näkemyksistäsi.

Valokuvaajalle oma blogi antaa tilaisuuden esitellä omia töitä lähes ilmaiseksi. Upeat kuvat pääsevät erityisen hyvin esille omassa blogissa. Tämän lisäksi voit kertoa lukijoillesi esimerkiksi millaisia välineitä työssäsi käytät ja millainen on tyypillinen työpäiväsi. Voit kenties antaa lukijoille myös valokuvausvinkkejä. Valokuvaaminen tarjoaa oivalliset puitteet mielenkiintoiselle blogille, josta voi olla huomattavaa hyötyä valokuvaajan työssäsi. Laadukas blogi toimii erinomaisena työnäytteenä halutessasi vakuuttaa mahdolliset työnantajat siitä, että todella osaat kuvata.

Muoti- ja lifestyle-bloggaajat käyttävät blogiaan usein markkinointimielessä ja hankkivat sivustollaan tuloja affiliate-markkinoinnin avulla. Tällöin he ovat luoneet itsestään brändin ja ovat itse oman yrityksensä tärkein valttikortti ja myyntivaltti. Tällainen blogi voi ansaita kivasti sisältömarkkinoinnin avulla ja saada rahan lisäksi myös tuotteita, joista voi olla hyötyä blogin ja tätä kautta bloggaajan itsensä kehittämisessä. Suosittu muoti- ja lifestyle-blogi tarjoaa useita tapoja ansaita, mutta valitettavasti Suomen kaltaisessa pienessä maassa, jonka kielikin on kovin uniikki, ei ole kovin helppoa saada luotua suosittua lifestyle- tai muotiblogia. Jotkut ovat tässä onnistuneet ja jos tämä on sinunkin haaveesi ja tavoitteesi, pyri tarkastelemaan näitä blogeja ja miettimään, mikä juuri niistä on tehnyt niin kovin suosittuja. Toisia ei pidä lähteä matkimaan, mutta hyviä ideoita niistä voi ottaa ja toteuttaa näitä ideoita omalla, uniikilla tavalla.